BERSAMA SAYA SUTERA KASIH,DALAM RUANGAN DUNIAKU CERITAKU

followers

Saturday 21 May 2011

SARAH CHANG JELITA VIOLA

Sarah Chang pada Shostakovich, The Four Seasons dan mencintai London 

image

Di dunia tampaknya dipenuhi dengan pemain biola muda yang beredar, salah satu menonjol dari kerumunan. Masih beberapa jarak dari ulang tahun ketiga puluh, Sarah Chang telah hampir dua dekad kerjaya penerbangan atas belakangnya sudah. Dia juga mempunyai Diskografi luas pada EMI, label dia telah mencatatkan secara eksklusif dengan kerana 'Debut album nya, di mana pemain biola berusia sembilan tahun melemparkan off virtuoso show-kepingan di instrumen saiz satu perempat. Walaupun secara teknikal ini cukup mengesankan untuk usianya, pengkritik berpengalaman mendengar lebih daripada sekadar prestasi sebuah keajaiban yang luar biasa: mereka mendengar musisi nyata.

imageKemenangannya terbesar bukanlah fakta bahawa ia sangat berjaya bahawa pada usia sembilan tahun Yehudi Menhuin boleh panggil dia 'yang paling indah, paling sempurna, pemain biola paling ideal yang pernah saya dengar' tetapi bahawa ia harus telah membuat peralihan dari keajaiban untuk yang lengkap virtuoso dengan mudah kelihatan seperti itu. Ketika saya berbicara dengannya melalui telefon, dia di rumahnya di Philadelphia, terdengar santai dan lebih dari senang untuk bercakap.
Pertama saya bertanya tentang lawatan akan datang ke London ketika, pada tarikh 21 Februari, dia akan melakukan Shostakovich Violin Concerto No.1 dengan London Symphony Orchestra dibawah Leif Segerstam. Aku menyebutkan sebuah wawancara sebelumnya di mana dia mengatakan bahawa dia khususnya yang berkaitan dengan Shostakovich pada saat ini, yang 'muda dan temperamental'. Dia tertawa: "Itu masalah dengan wawancara, mereka selalu mencetak hal anda tidak bisa benar-benar ingat pernah mengatakan '. Tapi apakah dia mengenal pasti dengan Concerto Pertama?
Ini adalah pekerjaan yang ia sudah ada dalam repertoir dirinya untuk masa yang lama, selepas dirakam hidup beberapa tahun yang lalu di Berlin dengan Simon Rattle. Waktu yang dihabiskan dengan Rattle dan orkestra di atas pekerjaan ini dan yang kopling Prokofiev dia menggambarkan sebagai "minggu muzik muzik paling memuaskan dalam hidup saya '. Dan apa yang ada di balik keputusan untuk merakam mereka hidup? "Kami berbicara tentang membuat studio rakaman tetapi kemudian memutuskan bahawa akan lebih baik untuk melakukannya tinggal di mana kami berada di panggung dan lebih waspada, daripada untuk tetap tegang dan berisiko."
Memilih di jalan dunia musik ini dia menekankan 'maskulin', aku bertanya apakah dia melihat dirinya sebagai membawa sebarang kewanitaan bawaan untuk tafsirannya. Dia mengakui bahawa sebenarnya  kewanitaannya yang lebih liris, bahagian kurang agresif dalam gerakan ketiga - jantung pekerjaan - yang menunjukkan apa musisi dibuat. "Ada banyak orang yang boleh memainkan bahagian virtuoso tapi ini adalah namun ianya panggilan untuk bermusik nyata. "Dalam kes apapun, aku benar-benar melihat diriku sebagai pemain yang sangat maskulin; biola saya [a 1717 Guarneri del Gesu] adalah serak, instrumen gelap dan salah satu yang sangat sesuai untuk gaya saya '.jelasnya lagi.

Dia mendapat bantuan dalam memilih biola nya dari Isaac Stern dan ketika saya menyebutkan pemain biola besar, sebuah catatan tambahan menyukai masuk suaranya: "Ya, saya sangat berterima kasih padanya. Ketika tangan saya akhirnya cukup besar untuk sebuah biola saiz penuh, Ishak berkumpul pilihan enam atau tujuh instrumen untuk saya dan membawa saya ke Carnegie Hall untuk mencubanya - dia boleh menarik beberapa string di sana. Ia bermain pada mereka, kemudian aku bermain pada mereka, tapi begitu saya memainkan nota pertama pada Del Gesu aku jatuh cinta dengan hal itu terus. Ini sesuai karakter saya yang terbaik. Hanya saja seperti saya: itu temperamental, dan jika itu bahagia itu akan memberitahu anda. Saya sudah berjaya cetakan ke watak saya dan gaya dan baru sekarang aku menemukan rahsia yang tersembunyi, mencari tahu persis apa yang boleh dan tidak boleh lakukan. " ujanyanya lagi.

Dibawah ni petikan dari youtube permainannya di okestera di Berlin:-


No comments: